BUNE PRACTICI: Cele 6 “porunci” ale unei infografii corecte

Recentele dezvoltări editoriale pornite de la ştirea uciderii lui Osama bin Laden de către trupele americane au ilustrat încă o dată un fenomen periculos care contaminează presa mondială: folosirea infografiilor pentru ilustrarea unor aspecte neacoperite prin informaţie şi documentare. În condiţiile în care administraţia americană a fost destul de zgârcită şi de stângace (?) în a oferi informaţii despre contextul uciderii celui mai căutat terorist al lumii, multe redacţii şi-au dat frâu liber imaginaţiei. Infografiile rezultate şi-ar găsi, poate, un loc în paginile revistelor de benzi desenate SF, dar nu au nimic de-a face cu jurnalismul.

"El Clarin", Argentina: cea mai bună infografie pe subiectul Operaţiunii "Geronimo". Din păcate o excepţie...

Pornind de la o excelentă analiză comparativă realizată pe site-ul VisualJournalism.com de analistul Gert K. Nielsen, Juan Antonio Giner şi Alberto Cairo au scris pentru Nieman Watchdog un manifest pentru infografii corecte în presă.

Infografiile nu sunt nici ilustraţii, nici “artă”. Infografiile sunt jurnalism vizual şi trebuie să fie guvernate de aceleaşi standarte etice care se aplică şi celorlalte arii ale profesiei de jurnalist, spun cei doi reputaţi specialişti media.

Mai jos, cele şase recomandări susţinute de specialişti în jurnalism vizual şi editori din întreaga lume:

1. O infografie este, prin definitie, o dispunere vizuală de fapte şi date. Prin urmare, nici o infografie nu poate fi produsă în absenţa unor informaţii solide.

2. Nici o infografie nu trebuie să conţină elemente care nu se bazează pe fapte cunoscute şi pe evidenţe aflate la dispoziţia autorilor.

3. Nici o infografie nu trebuie să fie prezentată ca fiind factuală, câtă vreme e ficţională sau bazată pe pesupuneri neverificate.

4. Nici o inforgrafie nu trebuie publicată fără prezentarea sursei sau surselor informaţiilor pe care se bazează.

5. Profesioniştii în informaţie grafică trebuie să refuze să producă orice reprezentare vizuală care include elementele din imaginaţie, gândite să facă produsul finit mai “atractiv” sau mai “spectaculos”. La rândul lor, editorii trebuie să abţină să ceară grafice care nu au la bază informaţii clare.

6. Infografiile nu sunt nici ilustraţii, nici “artă”. Infografiile sunt jurnalism vizual şi trebuie să fie guvernate de aceleaşi standarte etice care se aplică şi celorlalte arii ale profesiei de jurnalist.

Şi acum, pentru cunoscători, câteva dintre cele mai proaste infografii despre uciderea lui Obama. Printre “laureaţi”, editorii şi graficienii de la prestigiosul “El Mundo”, ziarul spaniol care s-a consacrat prin informaţia vizuală pe care o prezintă. Numai că un desen frumos nu e întotdeauna o infografie…

O fantezie marca "UOL", Brazilia

"El Mundo": un detaliu al operaţiunii total neacoperit de informaţiile disponibile în acest moment

CBS: o ruşine fără seamăn şi la nivel vizual, şi la nivel de relevanţă

NMA News Taiwan: cireaşa de pe tort - captură dintr-o reconstituire demnă de un joc de tip shooter


Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s