PRESA ONLINE: Titlul a murit! Trăiască teaserul!

Construite fără discernământ jurnalistic, multe dintre titlurile din online-ul românesc par mai degrabă nişte teasere.

Ca de obicei, şi la bune, şi la rele, presa sportivă dă tonul inovaţiei în presa românească. De data asta e vorba despre online. Şi e de rău. Pentru că asistăm la moartea a ceea ce, în orice redacţie respectabilă şi în orice manual bun de jurnalism am învăţat că se cheamă “titlu”. Cuvintele acelea care îţi dau informaţia condensată şi care te invită, stilistic şi structural, să mergi mai departe, să citeşti ştirea.

CÂTEVA EXEMPLE

Un nou transfer pentru “şepcile roşii”! Încă un dinamovist la “U”!

Chelsea îşi caută fundaş central! VEZI primul nume de pe lista lui Ancelotti!

Cerere surpriză a lui Hagi! Vezi pe cine vrea la Galata

Ronaldinho ar putea ajunge în Premier League. Află ce echipă oferă 24 de milioane de euro pentru brazilian!

STRUCTURA TITLULUI DE MODĂ NOUĂ

O ştire bună trebuie să răspundă la o sumă de întrebări: cine, ce, unde, când, cum… Titlul trebuie să condenseze aceste răspunsuri ale ştirii, evidenţiind elementele cele mai relevante. Noile titluri din online-ul românesc fac asta la propriu :D, câtă vreme structura lor este una de genul: “Cineva doreşte ceva. Afla despre cine este vorba şi ce anume vrea!”. Informaţia estenţială – ce echipă îl vrea pe Ronaldinho, bunăoară – e ascunsă, şi nu doar în titlu, ci şi în şapou, de dragul unui click în plus smuls amatorului de informaţie sportivă. În exemplul imediat anterior, bunul simţ jurnalitic cerea menţionarea jucătorului dorit de Hagi: nu e cazul, pentru că fotbalistul nu e suficient de cunoscut la noi ca să facă trafic, aşa că numele lui trebuie ascuns în spatele unui click.

CITITORUL, ĂLA CARE DĂ CLICK

Reţeta e simplă şi se aplică precum un şablon: se ia un element cu potenţial de trafic – un nume, o instituţie -, apoi se pune un verb “PR-istic”, cât mai spectaculos. Restul, celălalt capăt de informaţie care dă substanţă şi logică titlului, este ascuns cititorului după un “vezi mai mult!”, “află despre ce este vorba!” sau un “citeşte cine…”. Ca şi cum cititorul e atât de prost încât are nevoie de răgazul încă unui click pentru a putea procesa informaţia relevantă sau atât de leneş încât se mulţumeşte să scaneze un titlu în loc să afle detalii despre ceea ce îl interesează. O atitudine păguboasă, pentru că pierzi la credibilitate şi la relevanţă ceea ce câştigi la numărul de vizite din clasamentele SATI.

Respectul faţă de cititorul onest şi bunul simţ jurnalistic sunt sacrificate online pentru a fura un click în plus. Titlurile devin teasere, iar ziariştii nişte agenţi de vânzări şmecheraşi, care-şi freacă mâinile de fericire după ce ţi-au băgat pe gât un produs de care tu de fapt nu ai nevoie sau care nu te ajută cu nimic.

Advertisements

4 Comments

  1. Mie imi convin astfel de titluri (desi nu-mi plac) dar ma ajuta sa SAR peste articol….e simplu nu ma ATRAGE nu-l CITESC. Oricum de cele mai multe ori informatia din ele e si mai proasta decat titlul, asa ca “frunzaresc” mai rapid presa.

  2. si pe mine ma enerveaza la culme acest “procedeu” si bine ca il denunti aici. e de discutat si daca mai avem cu adevarat “presa sportiva”. Pe print parca e altceva, inca mai gasesi article bune in ambele ziare de sport. in vacanta de sarbaori am citit in amebele gazete editoriale si reportaje chiar bune, de pastrat.

  3. ce ziceam eu despre online-urile de sport e ca sunt in avanposturile acestui gen. mi-a fost cel mai la indemana sa gasesc acolo exemplele astea, dar ele sunt peste tot, e un pericol generalizat, din pacate, acesta al sacrificarii titlului clasic de dragul traficului. eu cred ca inca mai avem presa sportiva si ca in ea scriu unii dintre cei mai buni reporteri si editorialisti din presa romaneasca. dar asta e deja alta discutie…

  4. […] PRESA ONLINE: Titlul a murit! Trăiască teaserul! […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s