STUDIU DE CAZ: Starea reportajului

Tocmai am pus mâna pe ultimul număr din “Formula AS”. O revistă pe care voi, cititorii acestui blog, în mod sigur nu o frecventaţi, dar care are câteva texte de mare greutate, de genul celora care nu pot fi trecute cu vederea. Ne plângem prea mult că nu mai avem reportaje şi interviuri de calitate şi omitem, în virtutea unor comodităţi sau a unor clişee – zone din media unde acestea sunt realmente bine expuse. Cazul “Formulei AS”.

Cătălin Apostol scrie un reportaj de o tandreţe fără margini – “Elena şi florile de cireş”. Portretul Elenei, campioană mondială la marş la 84 de ani, la categoria veterani, e un reper al genului.

Bogdan Lupescu face un reportaj-documentar spectaculos despre “Biserica dacică din Vălari”. L-am însoţit pe teren într-unul dintre episoadele documentării articolului şi am asistat, astfel, la o lecţie de fler şi la o demonstraţie de forţă a detaliilor. O poveste grea, întinsă pe trei pagini, pe care o citeşti ca pe o pastilă de 1.000 de semne.

Public şi eu un reportaj de atmosferă despre Luminaţia la Cluj, dar cum lăudătorii îmi sunt bine-mersi, trec peste.

Ideea e că avem de-a face cu trei reportaje scrise de oameni cu experienţă, dar care sunt, fiecare, din registre diferite, iar asta dă o bună radiografie despre starea reportajului de la noi. Nu o să găsiţi nicăieri într-un singur număr de ziar sau de revistă trei reportaje de relativă întindere, darmite scrise în trei registre diferite. Sunt scrise în stilul “Formulei AS”, e evident, dar acesta e un detaliu doar pentru cei neatenţi la detalii🙂.

Ca să nu mă cantonez doar în zona de reportaj, vă recomand şi două interviuri din acelaşi număr – o destăinuire plină de căldură a Teodorei Enache, celebra jazzistă mutată la Cluj (mi-aş fi dorit să citesc un astfel de articol în presa locală, eu unul nu am citit – poate a fost şi mi-a scăpat), şi unul cu Andrei Ujică, autorul “Autobiografiei lui Nicolae Ceauşescu”. Scrise de Corina Pavel, respectiv Dia Radu.

PS: spor la lectură în print celor pe care v-am făcut curioşi. Pentru restul, link-urile vor veni peste vreo lună, când acest număr va fi urcat online.

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

