Criza gratuitelor: minus 7 milioane de copii pe zi

Piaţa mondială a gratuitelor este pe tobogan. Peste 70 de titluri au fost închise în ultimii 2 ani în întreaga lume, în vreme ce tirajul mediu global a scăzut cu 7 milioane de exemplare pe zi!

Devastatoare pentru întreaga industrie media, criza economică şi căderea pieţei de publicitate a lovit cel mai tare în companiile axate pe presa gratuită, ale căror unică sursă de venit o reprezentau machetele publicate în ziare. Chiar şi unii dintre marii publisheri europeni, care şi-ar fi permis susţinerea pe pierdere a titlurilor din portofoliu, au considerat, încă de la începutul lui 2009, un capriciu să mai forţeze piaţa gratuitelor.

În România, bunăoară, primul semnal al crizei a fost dat de Ringier, care a decis închiderea “Compactului”, anticipând, când puţini se aşteptau la asta, un ciclu dramatic pentru industria media. Şi Informedia, celălalt mare jucător pe zona free newspapers înainte de criză, şi-a închis majoritatea operaţiunilor de print din România. “Compact Bucureşti” şi “Expres”-urile din Ardeal ale Informedia se numără, astfel, printre cele peste 70 de titluri dispărute în lume în ultimii 2 ani, conform unei analize realizată de Piet Bakker pe Newspaper Innovation.

După 13 ani de creştere continuă, piaţa globală a gratuitelor a intrat pe o dramatică pantă descendentă, ajungând la nivelul lui 2006, în condiţiile în care suma tirajelor medii a coborât de la 42 de milioane de copii pe zi la 35 de milioane. La acest capitol, România compensează închiderile de titluri prin expansiunea spectaculoasă a “Adevărului de Seară”.

Tirajul mediu în Europa a scăzut cu o treime în 2010 faţă de datele raportate în 2008, în vreme ce presa gratuită din America de Sud nu este deloc afectată în ultimii ani. Scăderea dramatică din Europa poate fi interpretată şi ca o reglare a unei pieţe suprasaturate de ziare gratuite, crede Bakker.

Specialiştii prezenţi în 2008 la Conferinţa Internaţională a Presei Gratuite de la Barcelona îmi spuneau că e greu de imaginat că pe orice piaţă din lume ar putea rezista mai mult de două ziare gratuite, în vreme ce Europa avea o medie de 4,7 ziare per ţară. Acum s-a ajuns la 3,6, dar căderea continuă.

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s