Ziarele 3D şi adevărata profunzime de care are nevoie presa

Ziarele 3D sunt simpatice, dar ochelarii cu lentilă roşie (stânga) şi albastră (dreapta) nu pot masca adevărata problemă de profunzime a presei noastre. Care nu e neapărat în fotografii, cât în abordare şi scriitură. Din păcate, încă nu s-au inventat ochelarii care să dea profunzime unui text superficial :(.

Ireproşabilă calitativ, departe de dubiile exprimate de mulţi după primul experiment 3D de la noi, încercarea de azi a “Gazetei Sporturilor” mi-a certificat bănuielile legate de artificialitatea imaginilor tridimensionale din ziare.

Ce face, practic, un efect 3D? După ochii mei, încercănaţi de multe nopţi în DTP şi în tipografii, efectul 3D evidenţiază nişte layere, pe care apoi le prioritizează, dând astfel senzaţia de profunzime. Totul corect, numai că, în raport cu un fundal blurat, aceste layere proeminente dau o supărătoarea senzaţie de artificialitate. Parcă ar fi nişte pop-up books pentru copii :D.

Apoi mai e ceva. Ceva ce, din păcate, mă aşteptam să fie spus de către fotoreporterii cu greutate de la noi – şi sunt atâţia în presa sportivă. Experimentele acestea cu imaginile 3D mi se par – poate e doar senzaţia mea – cumva inconfortabile pentru fotoreporteri. E ca şi cum, ani de zile, ei ar fi făcut nişte fotografii perfect plate, iar acum, în fine, descoperim ce le lipsea acestora… O imagine bună are profunzimea ei, dată de lumină şi de umbre, de unghiul de fotografiere şi de alte efecte pe care pasionaţii de foto le ştiu mai bine decât mine.

Experimentele 3D sunt interesante şi e lăudabilă promptitudinea cu care presa sportivă de la noi a marşat la inovaţie. Dar cred că se pretează strict la proiecte punctuale. O fi ziarul 3D o bună investiţie în marketing şi un mod original de a atrage noi clienţi de publicitate, dar prezentul şi viitorul presei trebuie căutate în altă parte. Poate în investiţii în tehnica de care dispun fotoreporterii, poate în jurnalişti care să poate scrie “mai 3D”, mai profund, mai in-depth.

PS: Marketingul 3D, o nouă dimensiune a penibilului

În fine, dacă a fost ceva cu adevărat deranjant în toată nebunia aceasta a ziarelor 3D de la noi aceea a fost politica de marketing a celor două publicaţii, “Gazeta Sporturilor” şi “ProSport”. Mai întâi, ambele şi-au arograt, simultan, calitatea de prim ziar 3D din România. Acum, gsp.ro se autoproclamă primul site 3D din România. Lăsând la o parte faptul că prosport.ro pusese, fără să explice asta, fotografii prelucrate 3D pe site în ziua marii premiere, frustrându-şi, astfel, cititorii online care nu dispuneau de ochelari 3D, “site-ul 3D” de azi al “Gazetei” e doar un slideshow cu cele mai bune imagini 3D din ediţia print de azi. Ce e aşa de greu să zici că pui un “super” slideshow 3D?

PS 2: Tolo vine cu câteva detalii despre ediţia 3D de azi pe paginademedia.ro: un tiraj semnificativ, 130.000 de exemplare, şi un profit bunicel, circa 8% din încasări, care va fi donat în cadrul teledonului “Apa trece, România rămâne”.

O fi ziarul 3D o bună investiţie în marketing şi un mod original de a atrage noi clienţi de publicitate, dar prezentul şi viitorul presei trebuie căutate în altă parte.

3 Comments

  1. […] dea profunzime unui text superficial . Ireproşabilă calitativ, departe de dubiile exprimate […] Ultimele articole despre A Posted in Stiri Tags: adevărată., care, nevoie, Presa, profunzime, ziarele « […]

  2. orgolii domne, ce te miri, parca nu ai stii, orgoliii

    • e firesc sa fie orgolii, dar in domeniul marketingului s-a intrecut deja orice masura. nu mai e vorba de bun-simt, ci de sfidarea realitatii. in curand or sa ne spuna ca ziarul de 32 de pagini are 64 doar pentru ca e indoit pe taraba.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s