CUPA MONDIALĂ: Ghid multimedia Africa de Sud 2010

Cele mai bune informaţii şi cea mai bună prezentare multimedia a Cupei Mondiale: un studiu de caz pe presa online din Europa şi America.

Un eveniment precum Cupa Mondială este – sau ar trebui să fie, mai bine spus – un prilej pentru mass-media pentru a-şi etala maximul potenţial de dezvoltare editorială şi de gândire şi acţiune creative. Lucrurile nu stau însă întotdeauna aşa, şi asta nu numai la noi. Oricum, după îndelungi căutări, testări şi analize, vă prezint mai jos superlativele multimedia dedicate Cupei Mondiale de marile ziare generaliste şi de sport ale lumii.

Cum o Cupă Mondială se joacă o dată la 4 ani, iar 4 ani în jurnalismul online al momentului înseamnă foarte mult, aveam aşteptări mari legate de felul în care ziarele de referinţă din lume vor pregăti prefaţarea şi disputarea Campionatului Mondial de Fotbal din 2010. Cu rare excepţii, concluzia e că aproape tot ce s-a prezentat în 2010 putea fi făcut la fel de bine şi în 2006 sau chiar în 2002. Vorbim, adică, de stagnare sau chiar de involuţie.

În condiţiile în care în Statele Unite ştirile despre soccer stau la coadă după informaţiile din baseball şi basket chiar şi în ziua de debut a competiţiei din Africa de Sud, e clar că greul secţiunilor speciale e dus de Europa şi de America de Sud. Iar superlativele aparţin, deloc surprinzător, presei de limbă (şi creativitate?) spaniolă.

CEL MAI BUN DESFĂŞURĂTOR MULTIMEDIA AL CUPEI MONDIALE (marca.com)


Designerii de la marca.com se întrec pe ei şi reuşesc să propună o soluţie sinoptică de vizualizare a programului competiţiei, a grupelor, a stadioanelor şi a sistemului de avansare înspre finala de la Johanesburg. Cu un simplu mouse over găseşti orice informaţie doreşti.

Toate celelalte ziare mari – de la L’Equipe până la “O Jogo” – au preferat să prezinte programul în format text, clasic, fără efecte multimedia. “Marca” a ţinut însă să îşi onoreze auto-proclamatul “Mejor Especial del Mundial”.

CEA MAI BUNĂ PREZENTARE A STADIOANELOR ŞI ORAŞELOR-GAZDĂ ALE CUPEI MONDIALE (clarin.com)

În locul banalelor fotografii, cotidianul argentinian “El Clarin” surprinde cu o prezentare tridimensională ireproşabilă a impresionantelor stadioane pe care vor juca cele 32 de echipe calificate.

Povestea Cupelor Mondiale e spusă şi ea, altfel, printr-o infografie demnă de site-ul unui ziar important din 2010.

CEA MAI BUNĂ PREZENTARE MULTIMEDIA A JUCĂTORILOR DE LA CUPA MONDIALĂ (marca.com)

“Marca” are şi cel mai complex modul – bilingv – de prezentare şi comparare a celor 736 de jucători prezenţi în Africa de Sud.

Desigur, nu doar efectele multimedia fac din marca.com un site frecventabil pe durata Campionatului Mondial. Are corespondenţi sonori şi comentatori şi mai sonori, de la Di Stefano la Michael Laudrup, un “11” all-time mai bun probabil decât ce va da la final competiţia din Africa de Sud.

CEA MAI BUNĂ PREZENTARE MULTIMEDIA A VEDETELOR CM (elmundo.es)

Deşi are în “Marca”, “As” sau “Diario Sport” concurenţi extrem de puternici, generalistul “El Mundo” ţine pasul, dedicând vineri, în ziua debutului Mondialului, primul ecran fotbalului de la Johannesburg şi Cape Town. Secţiunea specială dedicată celui mai important eveniment fotbalistic al planetei este un veritabil exemplu de bune practici. Printre altele, ea găzduieşte cea mai elegantă prezentare a starurilor prezente la acest mondial.

CELE MAI BUNE FEATURE-URI MULTIMEDIA (elmundo.es)

elmundo.es impresionează şi prin calitatea informaţiei vizuale de background.
– Un feature foarte simpatic dedicat evoluţiei modei de-a lungul ediţiilor trecute ale Cupei Mondiale
– O istorie animată a mingilor oficiale cu care s-a jucat de-a lungul anilor
Povestea evoluţiei schemelor tactice din perspectiva echipelor care au marcat istoria Cupei Mondiale
– Un “11” all time, subiectiv, dar bine realizat, al Cupei Mondiale.

CELE MAI ANOSTE SECŢIUNI SPECIALE (gazzetta.it, lequipe.fr, sport.es etc)

Impresionează prin lipsa de atenţie la detaliile multimedia publicaţii ca Gazzetta dello Sport, L’Equipe, Diario Sport, O Jogo, The Guardian sau The Sun. Fotografii, text şi câte un filmuleţ, plus obişnuita de acum interactivitate cu publicul prin intermediul Twitter sau Facebook. Cam puţin. Cu texte bune vinzi ziarul, dar pentru online trebuie să vii cu altceva.

Ghidul va fi actualizat pe durata competiţiei cu cele mai interesante link-uri disponibile în presa online.

2 Comments

  1. […] DETALII: CITESTE AICI prima parte a seriei CUPA MONDIALA: Ghid multimedia Africa de Sud 2010. […]

  2. […] Citeste si Ghid multimedia Africa de Sud 2010 (1) Citeste si Ghid multimedia Africa de Sud 2010 […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s