“Adevarul” lui Patriciu si adevarul lui Murdoch

Cand Rupert Murdoch a decis ca va taxa accesul la continutul online al titlurilor pe care le detine, lumea buna a media a dat din cap a incertitudine. Nu e cazul la anuntul lui Dinu Patriciu. Aici se vorbeste despre o certitudine. Ca parolarea accesului la adevarul.ro, dilemaveche.ro si click.ro e o strategie gresita.

Cand spune ca aceasta “este directia catre care se indreapta presa din afara”, Dinu Patriciu are dreptate. Impartaseste acelasi adevar cu Rupert Murdoch. Si cu alti manageri si analisti importanti care cred ca a trecut epoca informatiei gratuite. Numai ca, incercand cu orice pret sa fie de acord cu Murdoch, Patriciu e in dezacord cu el insusi.

Logica de business: print gratuit si online platit!

Patriciu e patronul unui imperiu de presa gratuita – “Adevarul de seara”, extins in peste 30 de orase, in care a maturat, cu rare exceptii, cu un cinism demn de o cauza mai buna, toata bruma de presa locala care mai incerca sa supravietuiasca dintr-un 3.000 de exemplare vandute la taraba.

Patriciu e si patronul unui imperiu de presa construit pe artificii de marketing – milioane de euro aruncate in concursuri si inserturi frumos copertate, prea frumos ca sa nu ia fata produselor publicistice pe care erau menite sa le sustina. El taxeaza extensiile online ale unor produse a caror forta efectiva de piata – strict editoriala, minus marketing – nu o cunoaste. A luat, deci, din acest punct de vedere, o decizie “in orb”. Cu toate consecintele – a se citi costurile – care decurg de aici.

Murdoch si Patriciu: gasiti diferentele!

Cresterile de tiraj si audienta bazate pe inserturi au pus sub semnul indoielii adevarata capacitate “de a vinde” a corpului editorial. Desi a colectionat multi jurnalisti buni in ultimii ani, e de discutat daca acestia pot genera un continut online care sa sustina noul model de business online. Asta inseamna exclusivitati, materiale premium si semnaturi care sa vanda de la sine. Aici, diferenta dintre “Adevarul” lui Patriciu si “The Wall Street Journal” al lui Murdoch e la fel de mare ca distanta fizica dintre Romania si SUA. Distanta care, stie prea bine si Dinu Patriciu, nu poate fi acoperita cu avionul personal😀.

Calculele si precedentele Adevarul Holding

In mod cert, cei de la Adevarul Holding au si de aceasta data calculele facute. Suspiciuni sau zambete de superioritate au provocat si lansarea “Adevarului de seara”, si politica inserturilor, proiecte care si-au atins targeturile macar din punctul de vedere al cotei de piata.

Cu costurile de rigoare – o politica de insentivare potrivita (tichete cu parole de acces insotind, de exemplu, ziarele printate) sau de promovare (premii si concursuri pentru cei care se aboneaza la online) – Dinu Patriciu isi poate construi, in timp, o audienta online constanta si fidela. S-ar putea insa ca asta sa fie insuficient sau sa se intample prea tarziu.

Pe de alta parte, politica recent anuntata poate fi doar o perdea de fum pentru atacarea in liniste a platformelor tip e-reader, acolo unde, intr-adevar, o politica de abonare are mai multa logica. Numai ca, in acest caz, sacrificarea editiilor online gratuite – cu rol-cheie in viitorul circuit al informatiei – este in mod fundamental o greseala de strategie.

Fortand acolo unde jucatori mari din lume ezita sa o faca, Dinu Patriciu pune inca o data , in stil propriu, un pariu cu el insusi. Intrebarea e cu care Dinu Patriciu face pariul: cu cel care pare fascinat de “linia Murdoch” a continutului online platit sau cu cel care a investit zeci de milioane de euro intr-o retea de print gratuita?

DETALII:
Citeste si “Imre, Adevarul Holding: <Prefer sa pierd 90% din cititorii gratis, dar sa castig 10% cu taxa” (WallStreet.ro)

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s