CINEMA: Drumul cu un super Bristol sport si celalalt drum

Un film clar, explicit, demonstrativ aproape, foarte riguros. Si foarte, foarte clasic. Ca un proiect de licenta, la Oxford, de pilda. Oxfordul e doar o optiune, desigur. Asta spune si “An Education”, filmul Lonei Scherfig.


“Am intrat in film destul de tarziu. Stiam ideea de baza a scenariului, cei care lucrau la el stiau ca as veni cu mare drag sa regizez filmul, dar realitatea e ca povestea era deja la al treilea draft, era deja la nivel de detaliu cand am inceput munca. Asa ca prima si cea mai mare grija a mea a fost sa fac in asa fel incat sa nu distrug scenariul”, povesteste regizoarea Lona Scherfig despre “An Education”. Explicatia e importanta, pentru ca lamureste aparenta liniaritate a discursului filmic, ca si previzibilitatea sfarsitului. Sau, mai bine spus, lipsa lui de “efecte” scenaristice.

“The obligation is to the story”, justifica David Finkel complexitatea naratiunii sale din cartea “The Good Soldiers”, iar replica se potriveste perfect si povestii simple si sincere din “An Education”. Inceputul filmului o gaseste pe Jenny (16 ani) in statia de autobuz din fata scolii, in ploaie – o ploaie de inceput de thriller -, la “bratul” unui violoncel plictisit pana si el sa acompanieze la infinit notele monotone ale vietii din suburbiile Londrei anilor ’60.

Dar lucrurile se shimba repede, iar story-ul prinde antren, turat de Bristolul sport condus de David. Exact ca-n filmele anilor ’60, povestea de dragoste se infiripa in trei-patru cadre – el la volan, spiritual si stapan pe sine, ea pe scaunul din stanga (suntem in Anglia, volanul e pe dreapta :D, n.a.) fumand, jumatate voluntara, jumatate vulnerabila – valatucii de fum si stergatoarele de parbriz de anii ’60 mascheaza bine starea de spirit :).

David e la 40 de ani, e “clever in other ways”, conduce un Bristol, iar drumul cu acel Bristol e drumul spre lumea concertelor chic, a chansonetelor interzise acasa, a jazz-ului cu parfum de champagne, a tigarilor fine – “sunt de la Paris, la noi nu se gasesc”. E un drum care trece prin Oxford doar pentru clubbing si curse cu caini, eventual pentru un mic “business”, toate pretexte pentru o iesire la Paris, de ziua lui Jenny. E “so much fun”!

Povestea de dragoste dintre Jenny si David paralizeaza pe toata lumea: acasa, la scoala… O lume in care stereotipurile tin loc de repere, regulile tin loc de discernamant, iar diplomele se inrameaza laolalta cu condamnarea la nefericire.

E noapte afara, Jenny reazama un fotoliu asteptand ca David sa mai traga un gat de vin inainte de a vorbi cu ai ei. Dar Bristolul porneste in tromba, iar de aici incolo Jenny e pe drumul ei. Clar, explicit, demonstrativ aproape, foarte riguros. Si foarte, foarte clasic. Ca un proiect de licenta. La Oxford, asta e de-acum o certitudine.

*

Lone Scherfig e foarte norocoasa cu acest film, in care cautarile lui Jenny sunt, cumva, si ale ei. Socheaza prin trecerea destul de abrupta (are doar doua filme intre timp) de la “Italian for Begginers” (2000), filmat in stil Dogma, la acest atat de clasic “An Education” (“Sper ca e mai bine filmat decat <Italian for Begginers>”, glumeste Lone). E in pretiozitatea dezarmanta din “An Education” mult din dorinta sa de a experimenta, e si teama de a nu da gres cu un film care trebuia sa iasa foarte british – si a iesit -, dar e si mana lui Andrew McAlpine. Si, mai ales, e jocul senzational al lui Carey Mulligan. Un rol de Oscar, rasplatit doar cu o nominalizare in acest an. Nimeni de la Marion Cotillard in “Jeux d’enfants” nu a umplut ecranul cu atata naturalete cum a facut-o Carey in “An Education”.

1 Comment

  1. Exceptional filmul. Chiar exceptional.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s