iPad: tableta magică şi durerile de cap ale presei

Febra iPad a cuprins deja lumea presei. Într-o piaţă în care tirajele printate sunt în continuă scădere, iar opţiunea pentru conţinut plătit pe Internet pare mai degrabă sinucigaşă pentru majoritatea covârşitoare a publisherilor, apariţia unui nou device, revoluţionar, numit generic “tablet”, înseamnă încă un cec în alb. Pentru mulţi, cu siguranţă ultimul.

Lansarea iPad, la începutul lunii aprilie, a stârnit un straniu consens în rândul criticilor şi analiştilor media. Dintre cei pe care îi frecventez des, dar care se întâlnesc rar în nuanţele viziunilor lor, Mario Garcia şi Juan Antonio Giner au fost cu siguranţă mai entuziasmaţi de noul iPad decât Steve Jobs însuşi.

Poate fi foarte bine o atitudine interesată – căci cultivarea apetenţei pentru tablete generează o nouă nişă pentru firmele de consultanţă media -, dar la fel de bine inovaţia celor de la Apple şi a firmelor care dezvoltă deja produse similare vine într-un moment de mare criză pentru industria media. Un moment în care, în lipsă de idei salvatoare, industria aştepta să se întâmple, pur şi simplu, ceva. Iar acel ceva a fost lansarea iPad.

Două certitudini şi mai multe incertitudini

iPad-ul apare într-un moment marcat de numeroase incertitudini, întărite de două certitudini extrem de incomode: încasările din reclamă şi vânzarea produselor la tarabă sau prin abonamente nu mai pot susţine o întreprindere media orientată pe produse print (aici căderea tirajelor s-a intersectat cum nu se putea mai nefericit cu declinul pieţei de publicitate în contextul crizei), iar conţinutul online de calitate este extrem de greu monetizabil (practic imposibil, potrivit unora, în condiţiile în care nu ai abonamente plătite pentru acces la o zonă “premium content”).

Un device capabil să susţină un conţinut care are deopotrivă accesibilitatea şi viteza de reacţie a online-ului, dar şi forţa de împachetare – ca facilităţi de design şi ca profunzime editorială – a mediului print (fără să mai implice costurile exorbitante de tipar), plus toate inovaţiile multimedia ale momentului e cu adevărat un produs care merită salutat. Dar va putea el să scoată din colaps industria media?

“Tablets, a Second Life for Newspapers and Magazines”

Aceasta e întrebarea la care încearcă să răspundă Oxford Tablet Summit 2010, cel mai important eveniment dedicat, până în prezent, fenomenului iPad. Produsul e de foarte puţin timp pe piaţă, cei care şi l-au achiziţionat nici măcar nu cunosc bine meniul, iar analiştii au deja pregătit un mega-summit pe tema viitorului presei în era tabletelor. Titlul evenimentului e cât se poate de optimist: “Tablets, a Second Life for Newspapers and Magazines”. Invitaţii celor de la INNOVATION International Media Consulting Group, Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ) şi International Newmedia Marketing Association (INMA) vor încerca să răspundă dacă această a doua viaţă va fi una mai bună pentru media.

Evenimentul va avea loc pe 18 mai, participarea nu e deloc ieftină – 750 de euro, dar publisheri din toate ţările importante îşi anunţaseră prezenţa până săptămâna trecută (România nu era reprezentată de nimeni conform ultimei informări făcute de Innovation). Temele sunt frontale – cel puţin la nivel de titlu, iar speakerii dintre cei mai importanţi: Juan Antonio Giner (Innovation Media Consulting), Juan Señor (Innovation, Reuters Institute for the Study of Journalism), Javier Zarracina (The Boston Globe), Pedro Monteiro (Impresa Group), Diego Cenzano (Biko), Fréderic Filloux (The Monday Note, Franţa), Carlo Campos (Innovation Media Consulting, Spania) sau John Einar Sandvand (Aftenposten).

E şocant să vezi atâtea nume importante obsedate de viitorul jurnalismului în era tabletei. E mai mult decât o intuiţie a unei soluţii. Pare a se contura deja o luptă pentru acontarea celor mai bune poziţii în bloc-startul jurnalismului viitorului.

România: No Life before “Second Life”

Concluziile summit-ului de la Oxford vor găsi industria media din România cum nu se poate mai prost plasată. Procesele de integrare print-online (condiţie esenţială pentru succesul pe o platformă tip iPad) nu au început încă sau au început prost. În mod cert, funcţionează foarte prost în toate marile trusturi prezente simultan pe print, pe online şi pe TV.

Poziţii mai bune au doar cei care au testat deja online formula e-paper: F5 (cu e-catavencu şi cu o variantă “răsfoibilă” a Cotidianului print) şi gsp (cu ygsp), plus, poate, România Liberă, dacă înţelegerea cu Mario Garcia se poate extinde şi înspre o soluţie pentru tabletă pe viitor, respectiv MPI, care se repliază bine când e vorba de soluţii noi. Ceilalţi sunt în urmă, iar dacă nu se mişcă repede s-ar putea să nu mai prindă “Second Life”-ul propovăduit de Giner şi de oamenii săi de la Innovation.

PS:
Garcia contraatacă: seminar în colaborare cu Poynter

Innovation, principala inspiratoare a Oxford Tablet Summit, a început organizarea evenimentului încă dinainte de lansarea iPad, după cum reiese dintr-o postare pe blog a directorului companiei, Juan Antonio Giner! În acest fel, a reuşit să îi ia faţa unui dintre principalii săi concurenţi pe piaţa de consultanţă media, mai cunoscutul Mario Garcia, care este, la rândul său, figura centrală a unui important seminar care are ca temă tot rolul tabletei în dezvoltarea presei. Evenimentul se desfăşoară sub umbrela prestigiosului Poynter Institute din Florida, SUA. Poynter şi Garcia contraatacă la nivel de preţ: 500 de dolari participarea :D.

Advertisements

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s